NIPID & TRIKID: 8 head harjumust algajale mootorratturile

Mitmed oskused ja nipid võtavad paar kuud aega, enne kui õpid oma tsiklit ja end sellega sõites mugavalt tundma. Kui läheb hästi, võib keegi su sõpradest-tuttavatest sind oma kogemustest õpetada, kuid üksi alustades võid allpool toodud soovitustest palju kasu saada. Alguses võib seda kõike kinnistamiseks väga palju olla, kuid ajapikku muutuvad need automaatseks.

Suru kannad vastu mootorratast

Mootorrattaga sõites märkad, et kohe pedaalide kõrval on kere küljes väikesed teemanti-kujulised metallplaadid. Need pole seal ilu jaoks ning peaksid neid kindlasti kasutama. Vii oma jalad ratta kerele lähemale, kuni su kannad on surutud vastu metallplaate. See annab kindlama ja stabiilsema tunde ning pakub paremat kontrolli oma mootorratta üle. See on väike asi, mida teha, kuid erinevus on märgatav. Kui kahtled, siis proovi sõita paar nädalat niimoodi ning siis uuesti endistviisi. Märkad, et su jalad justkui hõljusid enne õhus!

SURU KAND VASTU MOOTORRATAST

Ülevalt lõtv, alt pingul

Parim kehaasend tsikliga sõitmiseks on järgmine. Pinguta oma reied ümber kütusepaagi piisavalt tihedalt, nii et surud ka oma hüppeliigesed vastu ratta kere. Samal ajal lõdvesta oma ülakeha. Nõnda saavutad parema kontrolli oma tsikli üle. Et seda kontrollida, proovi sõidu ajal oma küünarnukke liigutada. Kui sa ei saa neid kana kombel ringi vehkida, pole sa piisavalt lõdvestunud. Kui oled altpoolt pingul ja ülalt lõtv, tunnetad kurvides koheselt erinevust.

Võta kurve väljast-sisse-välja

Autoga manööverdamine on mootorrattaga võrreldes käkitegu, kuna ei pea muretsema kaldenurga, sisenemiskiiruse ega kurvis pidurdamise pärast. Kuldreegel kurvide võtmisel on siseneda kurvi väljaspoolt, läbida see seespoolt ja väljuda jälle väljaspoolt. Niimoodi näed kaugemale võimaliku ohuallika suhtes ning vähendad ka oma kaldenurka, mistõttu saad kiiremini kurvi läbida.

KUIDAS LÄBIDA MOOTORRATTAGA KURVE

Ära pidurda kurvi keskel

Kurvi läbimise ajal pidurdamine on kindel ei. Esimene asi, mis kurvi võttes end kallutades juhtub, on see, et mootorratas hakkab koheselt end püsti ajama. Kui oled kurvi tipust möödas, võid veel olukorda päästa, kui tee jätkub üsna sirgelt, ent kui sa vajutad enne kurvi tippu pidurit, siis on lood halvad. Kui nt lookleval teel kurve suure kiirusega võtad ja kurvi keskel pidurit vajutad, ajab mootorratas end ise püsti ning sõidad teelt välja. Parim viis kurve läbida on pidurdada enne, kui üldse kurvini jõuad. Seejärel juba kaldes olles keera gaasiklappi ning kiirenda kurvist läbi.

Vaata läbi kurvide

Mootorrattasõidu koolis raiutakse pealuu sisse, et kurvides peab oma pead pöörama kurvi suunas, et näha eesseisvat avanevat teed. Kui sul on juba varasemast halb komme vaadata ainult oma ette või pöörata pead vaid veidikene, siis terve pea pööramine avab sulle täiesti uue maailma. Maanteed muutuvad selle võrra poole avaramaks ning oluliselt vähem hirmuäratavamaks.

Hoia visiir suletuna

Visiiri suletuna hoidmine kaitseb su nägu ja silmi nii putukate, pori, kivide, prahi ja kõige muu eest, millel on komme otse näo suunas lennata. Sisuliselt ainus kord, kui visiir täiesti lahti võib olla, on valgusfoori taga seistes, ning kui väga on vaja näole õhutust saada, võid visiiri avada mõne millimeetri jagu. Kui sulle eelajalooliselt suured sitikad näkku lendavad, oled endale tänulik, et saad selle visiiri pealt puhtaks pühkida, mitte sodi täis silmade tõttu avariisse sattuda.

Eelda, et sa oled nähtamatu mootorrattur

Võib-olla oled seda varemgi kuulnud, ent kui pole, siis võiksid selle kõrva taha jätta. Seda juhtub korduvalt, et inimesed vaatavad sind, loovad silmside, teadvustavad, et sa oled täitsa olemas, ning ikka tekitavad sinu suhtes ohtlikke liiklusolukordi. Parim nõuanne on katsuda vältida selliseid olukordi ning kasutada oma tsikli kiirust ja väledust enda kasuks, võttes arvesse, et ehkki sind märgatakse, kehtib paljude autojuhtide jaoks “suurema õigus”.

Eelda, et kõik on sinu vastu

Kui sõidad kaherealisel teel vasakpoolsemas reas ja teed paremal sõitvast sõidukist möödasõitu, siis alati eelda, et temaga kohakuti jõudes tahab ta sind teelt välja rammida. Muidugi ei teeks enamus inimesi seda tahtlikult, kuid hooletusest või märkamatusest võib seda juhtuda. Kui oskad selliseid juhtumeid ette näha, satud sa palju väiksema tõenäosusega õnnetustesse.

Toimetas Ranto Lupp

Mootorratturid.ee asutaja ja toimetaja.