NIPID & TRIKID – 10 soovitust mida teha enne mootorratta talvekorterisse panemist

Ootamatu lumevaip maas ning enamus linnudki soojale maale lennanud, tuleb tõdeda, et ka sel aastal pole hooaja lõpust pääsu – kellel hiljem, kellel varem. Enne talve ja jõuluhulluse saabumist oleks arukas leida koht, kus ratas rahus talveund magada saaks. Oleks aeg oma ustav ratsu talveks ette valmistada. Kuid mida peaks tegema rattaga enne talveund?

mootorratta-talvine-hooldus

Pese ratas puhtaks ja ära hoia tagasi

Üheskoos on seljatatud hulganisti kilomeetreid, mis nüüd hoolega maha tuleb nühkida. Pori, putukad ja muu kogutud varandus ei mõju värvile hästi. Seega pese ratas hoolikalt puhtaks ning seejärel kuivata vähemalt sama hoolikalt, et vett ega niiskust ei jääks kuskile vahele ( võimalusel võid kasutada A) naise fööni B) mehe lehepuhurit ).

Selleks, et pikas talveunes ei pääseks niiskus ja rooste ligi, kata värvikiht vahakihiga. Katmata metallosade kaitsmiseks võite kasutada WD-40 ( WD – Water Displacement ehk vett tõrjuv).

Vaheta õli ja õlifilter

Vaheta õli ja õlifilter. Uus õli on kordades parem sinu mootorile, kui tuhandeid kilomeetreid läbinud vana õli ning ei tasu unustada, et mitte keegi ei taha kevadise päiksega hakata õlivahetusega tegelema. Talvitumiseks sobib hästi näiteks 5W30 õli.

Juhul kui peaksite hoiustama ratast pikemat aega (4-6 kuud), peaksite mõtlema ka mootori sisemuse kaitsmisele. Külm talveõhk on parim niiskusekoguja, mille tulemusena võivad kevadeks olla roostes nii silindrid kui ka kolvid.

Selle ära hoidmiseks eemaldage süüteküünlad ning valage tilgake (teelusika täis) mootoriõli igasse auku. Seejärel tehke mootoriga paar tiiru (soovituslikult puki peal, keerates tagaratast, käik sees), et õli kataks ühtlaselt silindri seinad. Lõpetuseks keerake süüteküünlad tagasi külge.

Libesta liikuvosad

Sarnaselt muudele osadele aitab liikuvosade määrimine ära hoida niiskuse kogunemist, mis võib põhjustada liikuvosade kinni kiilumist. Kõik liikuvosad, mis mingil ajahetkel vajavad mingisugust õlitamist, tuleks talve hakul üle käia.

Tangi paak täis

Kütusepaagid kipuvad seistes roostetama. Selle vältimiseks tuleks enne hoiustamist täita paak ning lisada kütuse stabilisaatorit, mis hoolitseb selle eest, et kütus ei muutuks kleepuvaks olluseks.

Hoiustamiskohta sõites, lisa stabilisaator ning pane paak võimalikult täis. Täis paak hoiab eemale niiskuse paagi seintest ning väike sõit hoiustuskohta aitab stabilisaatoril seguneda kütusega. Väike sõit on kasulik ka selleks, et kütusesüsteemi sisemusse jõuab samuti stabilisaatoriga kütus.

On ka teine variant, mis on sobilikum pikemaks seismiseks (alates 6 kuud ja rohkem), kuna nõuab rohkem vaeva. Selleks tuleks täielikult tühjendada kütusepaak ning -süsteem. Seejärel tuleks paagi sisemus pihustada üle õliga, et vältida niiskuse ligipääsu. Talvitumiseks on stabilisaatoriga segatud täis paak täiesti piisav.

Eemalda rattalt aku

Akud kipuvad pika seismise korral tühjaks saama, seda veel eriti kui aku klemmid ühendatud on. Selle vältimiseks on kõige lihtsam lahendus eemaldada aku ning viia see soojemasse kohta uut hooaega ootama. Veendu ka selles, et aku klemmid oleksid puhtad ning roostevabad. Vajadusel puhasta need ning kata kerge rasvakihiga.

Kaitse rehve

Talveunes olles seisab ratas pikalt ühes asendis, selleks et rehvid ei kannataks on soovitusi mitu. Kõige ideaalsem lahendus oleks kasutada mootorratta pukki. Seljuhul ei puutu rattad maad ja on välistatud nii rehvide ära vajumine kui ka niiskuse ligipääs. Kui aga pole võimalik pukke kasutada, oleks abiks ka see, kui tõsta vaid tagumine ratas maast lahti. Kui ka sellist võimalust pole, siis ei tohiks mootorratast niisama betoonile seisma jätta. Kasuta rehvide all vaiba või vineeri tükke ning keera iga mõne nädala tagant mõlemat ratast.

Ära unusta jahutusvedeliku kontrollida

Kui hoiustate ratast kohas, kus temperatuur võib minna alla 0 kraadi, tuleks kindlasti kontrollida jahutusvedeliku kogust. Eriti tähtis on see aga vesijahutuse korral. Kui kasutate puhast vett, siis võib kevadel olla üllatus päris kole. Seda siis katki külmunud silindri näol.

Kata lahtised avad kinni

Hiirtel ning muudel närilistel on kombeks ronida külma eest peitu summutitesse ning teha pesasid õhufiltritest. Vältimaks puuküürnike väljatõstmist kevadel, tuleks katta kõik avatud augud. Selleks võib kasutada koduseid vahendeid (kilekott) või minna poodi ja osta talvitumiseks mõeldud punnid. Ära unusta kevadel nende eemaldamist enne ratta käivitamist!

Pane rattale „tekk“ peale

Vaevalt, et mootorratturid päriselt talveund magavad, aga kui magaks, siis tahaks kindlasti teki all magada. Olenemata sellest, kas hoiustate ratast sise- või välitingimustes, tuleks investeerida hea katte soetamisesse. Hea mootorratta kate pole vaid tolmu eemale hoidmiseks vaid aitab hoida eemal ka ebavajalikku niiskust. Kui talveks on soe koht olemas, on juba pool võitu käes, kuid kate on siiski rangelt soovituslik. Väljas hoiustamisel tuleks katte valikul vaadata ka seda, et kinnitused oleksid piisavalt head, et see peale esimest tuuleiili oma rakendust mootorratta kattest tuuleloheks ei vahetaks.

Talvel on ööd pimedad

Palju pimedat aega võimaldab pikanäpumeestel ja muudel kaabakatel rahulikumalt tegutseda. Juhul kui hoiustate oma ratast kohas, kus see on nähtav ja kättesaadav kõigile, tuleks mõelda kindlasti vargavastaste süsteemidesse investeerimisele. Tugevad ketid ja lukud on abiks, kuid alarmsüsteem annaks kindlasti suurema meelerahu.

Ja kui ausalt ise ei viitsi, siis vii kindlasti esindusse või otsi mõni muu asjalik asjutus. Aga anna ka meile teada, kuidas hoolitsed Sina oma ratta eest enne talve?

Toimetas Ranto Lupp

Mootorratturid.ee asutaja ja toimetaja.