“Mürisevad soolod krossilt ja trassilt” ehk ajaloolised kaherattalised jõudsid Spordimuuseumisse

Alates 9. detsembrist on Spordimuuseumis (Rüütli 15, Tartu) üleval väljapanek põnevatest tsiklitest Eesti mootorispordi ajaloos. Väljapanek on sündinud Eesti Spordi- ja Olümpiamuusemi ja Eesti Mootorispordi muuseumi koostöös ja kannab pealkirja “Mürisevad soolod krossilt ja trassilt”.

Reedel toimunud näituse avamisel rääkis Mootorispordi muuseumi eestvedaja Arno Sillat kahe muuseumi vahel aastaid kestnud koostööst, mille üks tähistest praegune väljapanek on. “Siin on läbilõige Eesti mootorrataste ajaloost, alustades kõige esimesest Eestis võidusõidu tarbeks tehtud masinast, mis pärineb aastast 1938, ja lõpetades eelmisel kümnendil Dakari kõrberallil käinud mootorrattaga,” rääkis Sillat. Kokku on näitusel tosin masinat, millest lõviosa pärinevad Mootorispordi muuseumist, mis avab uksed 2017. aasta maikuus Harjumaal Turbas.

Spordimuuseumi juht Siim Randoja sõnul tõotab mootorrataste väljapanek tulla populaarne. “Sellist hulka rariteete naljalt mujal näha ei saa, põnevad masinad tuuakse koju kätte,” arvas Randoja. ” Muuseumi plaanidesse sobib selline ajutine väljapanek hästi, sest seoses Postimuuseumi kolimisega meie ruumidest ära vabanes täpselt parasjagu pinda ühe vahva ajutise näituse tarbeks, selles osas on koostöö Mootorispordi muuseumiga meie jaoks suurepärane,” kinnitas Randoja.

Näitusel saab teiste seas näha legendaarsele Eesti naissportlasele Luule Tullile kuulunud ja talle mitmeid NSV Liidu meistritiitleid toonud ringrajamootorratast, mida täiendab tema võistlusriietus, aga ka näiteks Dakari kõrberallil osalenud eestlase Andres Rätsepa võimsat sõiduvahendit. Tiitleid ja suuri võite toonud tsikleid on näitusel mitmeid teisigi.

Väljapaneku kirsiks tordil on esimene Eestis spetsiaalselt võidusõiduks ehitatud võidusõidumootorratas aastast 1938. Masin on aastatel 2007-2009 täielikult restaureeritud ja annab edasi eriti võimsat maailmasõdade vahelise mootorispordi hõngu. Samuti on fotoseina taustal võimalik teha pilti Ural M-75 seljas. Ringrajamootorratas kuulus Eesti tippsõitjale, Nõukogude Liidu meistriks tulnud Ants Prometile. Põnevat avastamist jagub rohkesti. Spordihuvilised saavad väljapanekuga võimaluse võrrelda 1930. aastate mürinatekitajat tänapäevasega, ringrajaratast krossirattaga, söerajasõitjate võistlusvahendit mitmepäevasõitjate omaga.

Ajutist väljapanekut saab esialgsete plaanide kohaselt nautida paar kuud. Spordimuuseum on avatud kolmapäevast pühapäevani kl 11-18.

Toimetas Ranto Lupp

Mootorratturid.ee asutaja ja toimetaja.