JUUBEL: 120 AASTAT ESIMESEST MOOTORRATTAST EESTIS – PALJU ÕNNE!

19. mail 1895. aastal (uue kalendri järgi) demonstreeriti Tallinnas esimest korda mootorratast Hildebrand & Wolfmüller. Selle sündmuse kohta kirjutati ajalehes “Postimees” 1895. nr. 105:

“Hildebrandi ja Wolfmülleri vabriku nõndanimetatud motor-jalgrattad (jalgrattad, mis benzini gaasi abil liikuma pannakse), on nende päevade sees tähendatud vabriku siinsele agendile hr. John. Schümannile kätte jõudnud. Teadupärast sünnitas nende rataste ilmumine terves maailmas suurt huvitust ja tähelepanemist ja nüüd saab ka tallinlastel pea võimalikuks oodatud uusi imemasinaid näha. Selle lehe toimetusel oli võimalik, räägitavat motor-ratast pühapäeval 7. mail, tegevuses kui ka muidu lähemalt näha ja vaadata. Ratas on sellesama taoline kui teisedki jalgrattad, ja iseenest väga kerge, kuid edasiliikumise võim on palju suurem kui kui jalgrattal, mida inimese jõud edasi ajab. Juhtida ja liikumist kas rutendada ehk pikendada, on uue ratta juures niisama kerge kui jalgrattalgi.”

Esimene Eestis mootorrattaga püstitatud kiirusrekord

Suve lõpu poole ilmus ajakehes “Postimees” nr.188 kuulutus: “Olevik” nr.36 1895.a. kommenteeris võistlust:

“Jurjevi jalgratta seltsi võidusõidul näituse pühapäeval tõi hr. Schümann Tallinnast ka motoriga jalgratta ette, mille masin 4 1/4 puuda raske on. See ratas sõitis 1 versta 1 3/4 minuti sees ära, kus juures aga näha oli, et ta sõitjat kaunis tubliste raputab.”

Tegemist oli esimese sisepõlemismootoriga püstitatud kiirusrekordiga Eestis. 8.sept.1895.a. (uue kalendri järgi) saavutati kiiruseks 36,57 km/h. Viimati olevat nähtud seda mootorratast Haapsalus, kus 1960-ndail lihtsalt tarbetu kolana prügimäele visati või vanarauana utiili läks…?

esimene mootorratas Eestis

Teine mootorratas Eestis

Enne sajandi vahetust tulid Euroopas moodi kolmerattalised mootorrattad.Prantslased Comre de Dion ja Georges Bouton olid tuntumad nimed ja nende poolt valmistatud mootorid De Dion-Bouton hea mainega.

Kui esimene mootorratas Eestis oli kaherattane, siis teisena loomulikult toodi Berliinist 1901.-1902.a. Tallinna, Cyklon mootorratta tehases (1901-1905) valmistatud kolmerattane Cyclonette. See oli kahe kohaline, esirattaveoga, nelja taktilise, 450ccm, õhkjahutusega, 3,5 hj. mootoriga sõiduriist.(sk. pilt) Seda olevat demonstreeritud Tallinnas ja sõidutatud raha eest huvilisi, kel julgust jätkus. Mõni aasta hiljem müüdi Tartusse, kus uueks omanikuks sai E. Otsing, kes osales sellega mitmetel võistlustel. (Tartus on kolmerattalised 20. sajandi lõpus jälle kuum sõna) Selle sõiduriista kohta leidub informatsiooni, nii mootorratta, kui ka auto kataloogidest.

Kolmas mootorratas Eestis

Kolmandaks mootorrattaks oli Belgias toodetud esimene kardaaniveoga mootorratas FN. See tsikkel hangiti 1902.a. Tallinnas asuvasse tsaari armee Dvinski polku. Kõigi kolme mootorrattaga on seotud Julius Johansoni nimi – legendaarse tehnikasportlasena ja mehaanikuna Eestis tuntuks saanud mees.

Järgmised mootorrattad Eestis

Milline oli neljas, viies, kuues… seda on raske ära arvata. Saksamaal alustas Wanderer tootmist 1902.a. Mõned aastad on noorem Eesti vanim, täiesti töökorras mootorratas Wanderer. 1898.a. alustas Belgia firma Sarolea. Eestis võidusõitjana tuntud K.Rinaldo meenutas, et tema esimene mootorratas oli üks väga vana rihmaveoga Sarolea, millele tal oli õnnestunud elu sisse puhuda.Eestis oli kuni 1995.aastani, millal see müüdi välismaale, vanimaks säilinud mootorrattaks Saksamaal 1904 valmistatud Bergfex. Lühikese ajaga oli esindatud paljud tuntud firmad: AJS, BSA; Brennabor, Cleveland, DKW, Harley-Davidson, Henderson, Husqvarna, Indian,Matchless, Norton, NSU, Rudge, Triumph, Wanderer jne.

Allikas: Unic-Moto

Toimetas Ranto Lupp

Mootorratturid.ee asutaja ja toimetaja.