1984 BMW R80

26 aastane meie oma Eesti mees, Sander Ilves võttis avariilise 84da aasta BMW R80 ja vorpis sellest puhta ning väga vihase maanteeröövli puhtalt enda lõbuks. Seda kõike tegi ta oma garaažis, üksi ja ilma erilise eelarveta.

Kui te veel mäletate, siis 2013 aasta talv oli päris krõbe ning miks mitte veeta oma aeg garaažis mitte vaadates ilmateadet, mis üha rohkem külma lubab. Sander leidiski mõistliku hinnaga 1984 BMW R80RT, millele kohe ka käe peale pani. Kuna ratas oli avariiline, tuli Sandril välja mõelda plaan, kuidas edasi toimida. Eelarve oli väike ning garaažis olemiseks tuli leida aega töö kõrvalt, seega otsustas Sander, et ta ehitab oma elu esimese Tracker stiilis ratta. Kuid esmalt tuli uus kallim paljaks koorida, enne kui tõeline lõbu pihta võis hakata.

1984 BMW R80 by Sander Ilves 002

Sander alustas väärikas eas ratta toomist 21. sajandisse. Vanale spageti sarnasele raamile uue jäiga vedrustuse paigaldamine on suhteliselt kasutu, seega on raam tugevdatud ja toestatud, et saavutada piisav jäikus hea juhitavuse jaoks. Välimuse saavutamiseks võeti välja relakas, millega siluti hoolikalt raam ning eemaldati kõik ebavajalik. Algselt kahekohalise ratta sadul koos seda toestava raamiga eemaldati ning asendati täiesti uuega. Nüüd on tracker stiilis kergelt pehmendatud sadul vaid ühele mehele.

1984 BMW R80 by Sander Ilves 003

Kõige toredam selliste meeste puhul, kes ehitavad väikese eelarvega töö kõrvalt custom ratast esimest korda nagu Sander, on see, et nende loovust ei piira miski. Tõendiks võib tuua vedrustuse ehitamise – Sander valis välja parimad varuosad ning pani need toimima. BMW kahvel pole just eriline nägu trackerile, seega vahetati need välja madaldatud KTM Supermoto USD osadega, mis annavad rattale palju tugevama pilgu. Klassikalise gardaanülekanne sai täieliku remondi. Kui üldiselt vahetatakse välja vaid amort, siis Sander meisterdas vajalikud osad ning kasutas Yamaha R6 vedrustust, mis vähendaks põrutamist ja suunaks võimalikult palju jõudu asfaldisse.

1984 BMW R80 by Sander Ilves 005

BMW mootor oli vaatamata 30 aastale üpris heas korras. Selle asemel, et silindrid üle värvida nagu paljudele kombeks, võttis sander kätte kõik vajalikud tööriistad alustades traat- ja lõpetades hambaharjaga ning nühkis kõik laitmatult puhtaks. Tulemus andis laitmatu visuaalse kombinatsiooni mootoriga. Kui tavapäraselt ehitatakse BMW Boxerid kahe summutiga, siis Sander ei jätnud jonni ja jätkas oma „teeme asju teisiti“ mõtet ning suunas mõlemad leegitorud kokku ühte metallist summutisse. Originaal Bing karburaatorid puhastati, parandati ning pandi hingama läbi K&N filtrite, mis koos väljalaskega moodustavad kompaktse välimuse, mis BMW’de puhul pole tavaline.

1984 BMW R80 by Sander Ilves 006

Paaki töödeldi, et anda puhas tehase välimus, misjärel värviti see üle vase tooni, mis ei erine R80 tehasetoonist. Sama värviga on värvitud ka tagumine väike porilaud, mis on ainus metallist osa mis rattakülge on jäetud. Selleks, et saavutada puhast välimust vahetati originaal juhtmestik välja uue vastu. See saadab signaali hästi peidetud LED suunatuledele ees ja taga, klassikalisse esitulesse, millele on pandud uus sisu ning Sanderi enda leiutatud armatuurlauda, kus on kokku pandud BMW originaal ja uued LED tuled.

1984 BMW R80 by Sander Ilves 008

Ehitades töö kõrvalt ei olnud Sanderil kuskile kiiret, kokku kulus avariilisest rattast nägusa maanteeröövli loomiseks kaks aastat. Kokku investeeris Ta 300 tundi, millest 50 kulus internetist info ja varuosade leidmiseks. Kokku kulus veidi alla 3500€ ning kui mõelda, et sama raha eest saab 250cc ratta poest, siis ilmselgelt langeks valikuks pigem see hinge ja armastusega tehtud pilgupüüdja.

1984 BMW R80 by Sander Ilves 007

1984 BMW R80 by Sander Ilves 004

1984 BMW R80 by Sander Ilves 009

(Pildid: Silver Gutman)

Hea töö, Sander!

Featured Video Play Icon

MOTORCYCLE MANTRA

EESTI MOOTORRATTAHOOAJA AVAMINE 2016 OOTAB EKSPONAATE & KUTSUB PARAADILE